Apie Holokaustą Pakruojyje – susitikime su Pakruojo „Atžalyno“ mokyklos bendruomene

Balandžio 25 d. Pakruojo „Atžalyno“ gimnazijoje vyko renginys, skirtas prisiminti 1941 metais sunaikintą Pakruojo žydų bendruomenę.

 

Pakruojo „Atžalyno“ gimnazijos bendruomenė 2023 m. dalyvauja projekte, skirtame prisiminti gyvenusią žydų bendruomenę, kuri brutaliai buvo sunaikinta 1941 metais. Tarptautinės komisijos švietimo programų koordinatorė Ingrida Vilkienė susitiko su gimnazijos mokiniais ir jiems pristatė Tarptautinės komisijos išleistą istoriko Arūno Bubnio knygą „Holokaustas Lietuvos provincijoje 1941 metais“. Renginio viešnia mokiniams kalbėjo, remiantis istoriko tyrimu, ne tik apie Pakruojo žydų naikinimą, šaudyme dalyvavusius Linkuvos ir Pakruojo baltaraiščius, bet ir vietos gyventojų nesėkmingus bandymus išgelbėti Pakruojo gydytoją Šreiberį bei kitus vietos žydus.

Renginio metu, keletas mokinių pasidalino atliktomis veiklomis, surasta informacija apie Pakruojo žydų gyvenimą iki Antrojo pasaulinio karo, išlikusiu žydų kultūros paveldu Pakruojyje. Gimnazistė Gabija Juozaitytė perskaitė savo sukurtą eilėraštį, kuris gimė dalyvaujant projekte:

 

Gyvenimas ne rožėm klotas,

Kai jis germanizuotas

Hitleris, skurdas ir mirtis

Nepamirštama tremtis…

Žydų baimė kasdieninė

Kad pavojuj jų gyvybė,

Genocidas nekaltų žmonių

Nieko neišspręsdavo žodžiu.

Kad ir ką bepasakys

Viską, juk nulems mirtis.

 

Pasak projekto koordinatorės, Pakruojo sinagogos bibliotekininkės Gitanos Maasienės, Pakruojyje yra gausu žydų kultūros ženklų, kurie pasakoja vietos žydų istoriją. Pavyzdžiui, Pakruojo miesto centre stovi Ugniagesių draugijos stoginė, pastatyta prisidedant Pakruojo žydų bendruomenei. Stoginėje esančioje „Pilietinėje“ salėje vykusiuose renginiuose dalyvavę ir lietuviai, ir žydai kartu. Tačiau prasidėjus nacių okupacijai, Holokaustui, šiame pastate buvo sukrauti nužudytų žydų asmeniniai daiktai.

Baigiantis renginiui, gimnazijos istorijos mokytoja Gražina Kairiūkštienė apibendrino, jog istorija nėra nei balta, nei juoda, bet tam, kad suprastume dabartį, turime atsigręžti į praeitį ir kelti klausimus, o tuo pačiu – ir rasti atsakymus.