Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijoje svečiavosi „Gyvoji biblioteka“

Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos TUC nariai įsitraukė į Klaipėdos r. savivaldybės visuomenės sveikatos biuro inicijuotą neformalaus ugdymo metodą „Gyvoji biblioteka“, kuris skatina tarpusavio supratimą, toleranciją ir pagarbą žmogaus teisėms.

Gyvoji biblioteka sudaryta iš Gyvųjų knygų, bibliotekininkų ir skaitytojų. Gyvosios knygos – tai žmonės iš pažeidžiamų socialinių grupių, visuomenėje patiriantys diskriminaciją ar išankstines nuostatas. Gyvosios knygos turi daug ką pasakyti besidomintiems atskirtį ir diskriminaciją patiriančių žmonių gyvenimu ar norintiems iš pirmų lūpų išgirsti atsakymus į jiems rūpimus klausimas.

Skaitymo procesas – tai atviras Gyvosios knygos ir skaitytojo pokalbis. Skaitytojas gali užduoti Gyvajai knygai rūpimus klausimus ir išgirsti atvirus atsakymus. Mūsų gimnazijoje Gyvosiomis knyomis pristatančiomis savo požiūrį į gyvenimą tapo lesbietė, veganė, bakhti praktikas, judėjimo, psichikos negalią turintys asmenys, feministė. Skaitymas tapo jaukia, interaktyvia erdve bendrauti akis į akį su visuomenėje pažeidžiamos grupės atstovu. Skaitymo rezultatas buvo pastebimas plika akimi: skaitytojai išeidavo susimąstę, energingesni, sulaužę dalį turėtų stereotipų. Skaitymas sugriauna nežinios ir baimės sieną, ugdo toleranciją bei tarpusavio supratimą.

Skaitytojus  pasitinka Bibliotekininkas – specialiai apmokytas savanoris, paruošiantis skaitytoją skaitymui, išdėstantis pagrindines taisykles bei pasiūlantis išsirinkti knygą iš katalogo. Besiruošiančius apsilankyti bibliotekoje dažnai kankina klausimai: ko aš klausiu pasirinktos knygos, kaip ji jausis, gal ją įžeisiu, o gal išgąsdinsiu?

„Gyvosios bibliotekos“ metodas yra įrašytas į Europos Tarybos jaunimo žmogaus teisių ugdymo programą. Jis skatina susimąstyti, sujaudina, įtraukia, nustebina – todėl yra patrauklus ir paveikus.

Ilma Agajan,
Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazijos TUC vadovė